AKTUALITÁSOK


SZEPTEMBER 25. Az oldalak kiterjesztése - nyújtózkodj tovább, mint ameddig a takaród ér (Ildi)

Időpont
2017. szeptember 4-október 9.


SZEPTEMBER 26. A nyújtás fiziológiája (István)

Időpont
2017. szept. 19-okt. 31.


Utolsó helyek...

Oktató


Időpont
2017. szept. 26-okt. 31.


A TESTRÉSZEKTŐL AZ EGÉSZ TESTIG Korai jelentkezés kedvezménnyel: október 1-ig!

Időpont
2017. október 8.


Oktató


Időpont
2017. okt. 18-nov. 22.


Korai kedvezményes jelentkezés szeptember 30-ig!

Oktató

STEPHANIE QUIRK (NZ, AU)


Időpont
2017. november 18/19-20/21


MEGTELT! Várólista...

Időpont
2017. október 26-29.


Oktató


Időpont
2017. október 28. szombat 10:00-13:00


Jelentkezés: október 31-ig!

Oktató

Kevin Gardiner, Répássy Erika, Dr. Drimál István, Kádár Zoltán, Csutoros Gergely, Németh Kriszta


Időpont
2017. december 2.

Mi a jóga?



Mi a jóga?

Felkészülés a jógázásra

 

Szükség van-e külön ruházatra?

Viselj kényelmes, nem szűkre szabott ruházatot, főként a deréktájadat ne szorítsa el. Meleg időben öltözz minél lengébben. A láb legyen mezítelen, és minden ékszeredet vedd le. A savászana pózban (relaxációnál) befedheted magad egy puha takaróval.

 

Mire van szükséged a gyakorláshoz?

A jóga gyakorlását csúszásmentes jógaszőnyegeken végezzük. Az ászanák (testgyakolatok) helyes végrehajtásához kiegészítő eszközöket is használunk (hevederek, téglák, blokkok). Minden szükséges kiegészítőt megtalálsz a jógateremben, csak a jókedvedet és a nyitottságodat kell magaddal hoznod!

 

Mikor jógázzunk?

A kora reggel és az este általában megfelelő időpont a gyakorláshoz.

Reggel a szervezet még friss, és mi tele vagyunk energiával, ugyanakkor kicsit merevek a tagjaink. Mindennap ébredéskor végezhetsz néhány perces jógagyakorlatokat, mert ez energiával tölti fel a testet és az elmét, s éberebbé tesz a nap folytatásához. A test merevsége a rendszeres gyakorlással leküzdhető, s akkor reggel is rugalmasabban végezhetjük el az ászanákat.

Estére a tested is elfárad, ezzel együtt viszont az ízületeid és az izmaid kevésbé merevek. Este a tested szabadabban mozog, mint reggel, és sokkal könnyebben és gördülékenyebben sikerülnek az ászanák. Az esti gyakorlás leviszi rólad az egész napi terhelés fáradtságát, s felfrissít és megnyugtat. Este ezért olyan testtarásokat végezz, amelyek megújítják a tested. Közvetlenül lefekvés előtt az álmosító nyújtásokat ajánlom.

 

Étkezés előtt vagy után jógázhatunk?

A jóga foglalkozást lehetőleg üres gyomorral kezd. Ha ez nehezedre esik, akkor igyál egy csésze teát (a konyhában mindig találsz frissen főzött gyógyteát)! Minden kellemetlenség nélkül jógázhatunk könnyű étkezések után egy órával. Nehéz ételek fogyasztását követően várj legalább 2-3 órát, mielőtt elkezdenél gyakorolni.

 

Milyen gyakran jógázzunk?

Kezdetben gyakorolj hetente oktatóval, fontos hogy az oktató kijavíthassa az esetleges problémákat. Minél jobban elmélyedünk a jógában, annál inkább ráérzünk annak jótéteményeire. Elmúlik a szinte állandósult hátfájás, javul a tartás, és már nem okoz problémát felmenni a harmadikra.
A rendszeres gyakorlás növeli az önfegyelmet, s éberebbé teszi a testet és az elmét.

 

 

Mi is az a jóga?

 

„A jóga egy tükör hogy belülről lássuk magunkat.”

B.K.S.Iyengar


A „yoga” tulajdonképpen szanszkrit eredetű kifejezés, és jelentése: összpontosítás, avagy a figyelem ráirányítása valamire. Vallási hátteréül az a legenda szolgál, mely szerint Síva, a megújulás istene válogatott ki 200 hasznos pozíciót az emberi testtartások közül, s ezek lettek a későbbi jóga tartásai.

Célja, hogy a szellem és a test között kialakítsa a hőn áhított harmóniát, mely sajnos rohanó világunkból egyre inkább hiányzik. Segít koncentrálni, frissíti és élesíti az elmét, összhangba hozza az embert a természettel. Bár sokan egyszerűen sportként tekintenek rá, a jóga mégis több ennél: egyfajta életérzés, életmód, mely egészségesebbé teszi a testet, lecsillapítja, megnyugtatja a megfáradt szellemet és fejleszti a spiritualitást. Könnyebben elviselhetővé teszi a mindennapi stresszt és problémákat, és a depressziót.

Meditációval, mozdulatsorokkal és koncentrációval segít olyan általános problémákon, mint például a gerinc- és hátbántalmak, az alvászavar, az idegesség, a helytelen vagy felületes légzés, melyek manapság sajnos már mind-mind népbetegségnek számítanak a fejlett országokban.

 

A jóga nyolc lépcsőfoka

1. Jama (Yama) - erkölcsi fegyelem

  • Ahimszá (Ahimsa) - erőszakmentesség
  • Szatja (Satya) - az igazsághoz való hűség
  • Asztéja (Asteya) - tartózkodás a lopástól
  • Brahmacsarja (Brahmacharya) - önmegtartóztatás
  • Aparigraha (Aparigraha) - tartózkodás a kapzsiságtól

2. Nijama (Niyama) - megtisztulás az önfegyelem segítségével

  • Shaucsa (Saucha) - tisztaság
  • Szantósa (Santosha) - megelégedettség
  • Tapasz (Tapas) - hév vagy aszkézis
  • Szvádhjája (Svadhyaya) - önmagunk tanulmányozása
  • Íshvara Pranidhána (Isvara Pranidhana) - önmagunk az Úrnak (felsőbbrendű létezőnek) való szentelése

3. Ászana (Asana) - testtartások

4. Pránájáma (Pranayama) - a légzés szabályozása

5. Pratjáhára (Pratyahara) - az érzékszervek visszavonása (a külső tárgyak uralma alól)

6. Dhárana (Dharana) - koncentráció

7. Dhjána (Dhyana) - meditáció

8. Szamádhi (Samadhi) - magasabb tudatállapot

 

A rendszeres jógázás hatásai

  • Javul a belső szervek oxigén és tápanyagellátása, ezzel optimalizálódik működésük.
  • Megnő a csontok ellenálló képessége.
  • A gerincmenti támasztóizmok megerősödnek, ezzel javul a testtartás.
  • A megrövidült izmokat megnyújtva a test rugalmasabbá válik.
  • Mentális hatások: feszültségoldás, önbizalomnövelés.
  • A keringési és a légzőrendszer erősödésével nő az immunrendszer ellenálló képessége.

A gerincnek a testünkben rendkívül fontos tartó, stabilitást adó és mozgató szerepe van. A gericen támaszkodnak a bordák és a fej és egy egyenes gerincű ember bizalmat ébreszt és belső tartást sugároz.

A jóga gerincjavító hatását a közérzetünkben is érezhetjük. A gerincet megnyújtva és megerősítve észrevehetjük a testünk esetleges asszimetriáit. Felfedezhetjük a testünk két oldalának különbségeit, fejlesztve ezzel az önismeretünket.

A gerincproblémák korrigálásában és a gerincfájdalmak (derék- és hátfájás) kiküszöbölésére és megelőzésére nagy hangsúlyt fektetünk a jóga órákon.

A gerinc „egyenesítése”, megnyújtása nagy segítséget jelent az ülő munkát végző embereknek illetve a kevésbé erős hátizomzattal rendelkezőknek. A gerincgyakorlatokkal egyszerre nyújtjuk és erősítjük a gerinc melletti támasztóizomzatot, ezzel javul a testtartás, növekszik a test rugalmassága.

A reggeli jógagyakorlás felkészíti a testet és az elmét a mindennapi intenzív figyelemre, koncentrációra és összpontosításra.

 

 

A Hatha jóga

 

A hatha kifejezésben a „ha” jelenti a napot, a „tha” pedig a holdat, így utalván a kínai yin és yang filozófiára, mely az egymással ellentétben álló, mégis egymást kiegészítő energiákat jelenti. Ez szolgál a hatha-jóga alapjául is hiszen a gyakorlatokban (ászana) mindig az egyensúlyra való törekedés a lényeg. Ha a test egyes pozíciók által eléri a kívánt egyensúlyi helyzetet mind fizikai, mind szellemi értelemben, az energiaáramlás szabad utat nyer, s a pozitív életerő új élettel tölti meg a lelket.

A nagynevű bölcs, Patandzsáli, hozzávetőleg kétezer évvel ezelőtt foglalta rendszerbe a jóga bölcséletét „Jóga szútra” („Bölcsességek a jógáról”) című munkájában. Ezt tekintjük a rádzsa-jóga, azaz királyi jóga alapszövegének. Patandzsáli a jóga gyakorlatát nyolc ágra osztotta, ezzel helyezve le a mai jóga alapjait.

A hatha-jóga főként az ászanák (testhelyzetek), és a pránájáma (légzéstechnika) gyakorlásán keresztül éri el a test, a lélek és a szellem összhangját, az életminőség javítását.

Az ászanák hatásai is sokrétűek. Egyrészt fizikai szinten jelentkeznek: az izmok, izületek erősebbé és rugalmasabbá válnak, nő a csontok ellenálló képessége, javul a belső szervek oxigén- és tápanyagellátása, ezzel optimalizálódik működésük, a gerincmenti támasztóizmok megerősödnek, ezzel javul a tartás, ami szinten sok egészségügyi probléma okozója. Az egész test hajlékonyabb, rugalmasabb és erősebb lesz.

Az ászanák gyakorlása közben azonban nem csak testi, de lelki és mentális hatások is jelentkeznek: saját lehetőségeink és korlátaink felismerése, a testérzetek tudatosítása, saját érzeteink és gondolataink megtapasztalása, szintén fontos hatásai az ászanáknak. Ugyanakkor az órák szerves részét képezik a légzőgyakorlatok (pránájáma), melyek szinten egyaránt célozzák a légzőrendszer optimális kihasználásának elsajátítását és a mentális hatásokat (feszültségoldás, önbizalom-növelés, imaginációs gyakorlatok).

Minden gyakorlás fontos része továbbá a relaxáció, mely az ellazulási képességet segíti, illetve különböző koncentrációs gyakorlatok és rövid meditációk. A jóga mindenki számára ajánlott, hiszen nem csak az egészség megőrzésére és betegségek megelőzésére alkalmas, de különböző problémáknál (magas vérnyomás, gerincproblémák, női betegségek, emésztési problémák, pszichés problémák, stb.) kiegészítő, az orvosi kezelést támogató eljárásként is használható.

 

 




KORÁBBI HÍREK, INFORMÁCIÓK

Vizsgán innen, vizsgán túl…

Időpont: olvasásra bármikor :)  Oktató: Répássy Erika


ÜNNEPLÜNK! 9 éves az Amrita Jógaközpont:) FOTÓK!

Időpont: 2017. MÁJUS 1.   Oktató: Az Amrita Jógaközpont apraja-nagyja

KEDVENCEINK: pózokban, sztorikban, jógában.


Erika BLOG

Időpont: bármikor :)  Oktató: Répássy Erika