H-1110 Budapest
Bartók Béla út 34. I./3.

Recepció: +36-1-786-7765
(H-Cs 17–21 óráig)
Répássy Erika:
+36-20-555-4167

Kövess minket a Facebookon!

„A jóga olyan, mint a zene,
a test ritmusa, az elme dallama, a lélek harmóniája
alkotja meg az élet szimfóniáját.”

B.K.S.Iyengar

Guru Purnima

2018-07-28, Dr. Drimál István, Prashant Iyengar nyomán | Rovat: Fordítások, írások

Guru Purnima
A tavalyi guru purnimán ezeket mondotta Prasant (az én megértésem szerint)
 

Prasant 2017. 07. 09.

 

A guru nem egy személy, hanem egy elv. Ennek megértéséhez azonban túl kell tekinteni a testi jelenléten. Ennek első lépése az, ha felmenőinkre gondolunk.


Szokásokat örököltünk a megelőző nemzedékektől, a bennünk élő szokások, habitusok olyan emlékek, amelyeken keresztül leszállhatunk a múlt mélyére, hogy a nemzedékeket létrafokokként tapasztaljuk. A létrafokok egymásutánisága hozza létre a hagyomány folytonosságát. A hagyomány, vagyis a megelőző generációk, felmenőink az első és szüleinkben közvetlen tanítóink.

A nemzedékek bennünk lévő szinte fizikai jelenléte azonban túlmutat e konkrétságon a reinkarnációra. Apámnak számos guruja volt előző életeiben csakúgy, mint az ő mesterének, Krisnamacsarjának is, valamint az ő mesterének. Ez a tanítók láncolata, a tanítás átadási vonala a guru parampará. Valójában nem tudjuk azonosítani korábbi mestereinket, ami nagyon hasonló ahhoz, ahogy nem tudjuk azonosítani felmenőinket, csak azt tudjuk, hogy hálával tartozunk a guruk láncolatának, a múltba vezető létra fokainak. Ahogy leszállunk a létrafokokon a múltba, visszatérhetünk a legelső megtestesülés elé is, aki nem más, mint Ísvara, a megkülönböztetett purusa. A legfőbb Isten a legelső guru, aki a hagyomány láncolatának legelején, a legelső létrafokon áll. A guru purnima alkalmakor tehát nem egy személyt ünneplünk, nem apám előtt rójuk le tiszteletünket, hanem egy elv, mégpedig a legfőbb elv, Isten előtt.

Guru Ísvara, az Isten mint tanítómester nem egy konkrét ember, hanem mindannyiunkban élő alapelv. Ísvarától származik minden tudás, ő az a valaki, aki tudásra tanít mindannyiunkat belülről. Ez a tanítás a tudatként, illetve annak számos rétegeként jelenik meg. A legelső és a homály eloszlatásának tekintetében legfontosabb tudati réteg a vidnyánamaja kosa, amely az ész burka az önvaló körül.

Ha a tudatról beszélünk, a legfőbb kérdés, amelyet föl kell tennünk, hogy ki vagyok én? Az álomtalan alvásban inkább én vagyok, mint tudatom rétegeiben, mert semmilyen korlátozás nem akadályozza a tiszta, elvont énség megnyilvánulását. Mit jelent az „én” személyes névmás? Információt avval kapcsolatban, ki is vagyok valójában. Az én az informátor, aki belülről informál. Mivel ez egy szójáték, így fordíthatjuk le: az én az a tudást adó lény bennem, aki áthatja egész lényem. [Prasant nem az ahankáráról beszél, arról az öntudatról, amely az egyéni tudat, az egyéni létforma alakjára hozza az önvalót, hanem az önvaló eredendő vagyokságáról, az aszmitáról.] Valójában nincs is olyan tudás, amely ne az énből származna. A kívülről származó tudás is az énből ered, mivel minden létezés eredete Ísvara, vagyis a bennem élő önvaló és a bármely létező közös forrása Isten. A tudás annak fölismerése, hogy nem csak a benső, szubjektív, hanem a külső, objektív világ is Isten. Ez a tudás az önvaló megragadása: adhjátma grihanam, a szellemi tudás, spiritualitás. Tehát az a tudás, amelyről beszélek, az önvalóból és a külvilágból származó tudás nem más, mint Isten.

Erről a tudásról a vidnyánamaja kosa, azaz az ész informál, mert a tudatnak ez a rétege, ez az emberi képesség nyúlhat bele a purusa magvába és a külvilágba is, és fölismeri, hogy „az vagy tenmagad”, vagyis a külvilágról szerzett tudás egy a belülről származó tudással. A tudást olyan laboratóriumként is felfoghatjuk, amelyben megvizsgáljuk, melyik tudás szól valóban az „én vagyok” tudásáról. Amiről tudhatok, valójában nem lehetek én, mert mindig csak a tudás tárgya.

A tudás horizontja lehet szűk vagy tágas. Ezen a horizonton jelenik meg a guru külső informátorként, hogy megmutassa, hol a helyem a horizonton belül. A legjobb mestereket keressük, mert azt hisszük, ők képesek megtanítani bennünket valamire. Mire is? Hiszen a legfőbb föladat önmagam fölismerése a horizonton belül, azaz önreflexióra törekszem a tudás legfőbb formájaként. Vagyis csak én magam lehetek saját magam legjobb mestere, hisz ki más tükrözhetne engem vissza a legélesebb körvonalakkal, ha nem én magam? Szubjektíve bennem tükröződik vissza az objektív világ. A tükör, aki visszatükrözi képmásomat, bennem van. A guru feladata, hogy átadja és igazolja azt a hagyományt, amelyen keresztül a tudást megszerzed. Légy nyitott a tudásra, mert az bármikor, bárhonnan elérkezhet hozzád.

Korábbi írások

Interjú - Gluscevic Hajnal

Időpont: bármikor olvasható:)  Oktató: Gluscevic Hajnal

Vizsgán innen, vizsgán túl…

Időpont: olvasásra bármikor :)  Oktató: Répássy Erika

ÜNNEPLÜNK! 9 éves az Amrita Jógaközpont:) FOTÓK!

Időpont: 2017. MÁJUS 1.   Oktató: Az Amrita Jógaközpont apraja-nagyja

KEDVENCEINK: pózokban, sztorikban, jógában.

Erika BLOG

Időpont: bármikor :)  Oktató: Répássy Erika